Ziemniaki i odchudzanie - rozprawiamy się z mitami
Dieta

Ziemniaki i odchudzanie – rozprawiamy się z mitami

Ziemniak kcal – ile razy zastanawiałaś się nad tym podczas odchudzania? Wokół kaloryczności ziemniaków narosło wiele mitów i często niepotrzebnie rezygnujemy z ich spożywania. Sprawdź zatem czy faktycznie są tuczące oraz czy należy ich unikać dbając o zgrabną sylwetkę.

Ziemniak kcal a metoda przygotowania

W tradycyjnej, polskiej kuchni ziemniak jest prawdziwym królem. Dodajemy go do zup, zjadamy z sosem lub kotletem schabowym, przygotowujemy z niego frytki, sałatkę jarzynową oraz gotujemy w mundurkach. Posiada wiele zastosowań, jednak od jakiegoś czasu można spotkać się z modą na niejedzenie ziemniaków. Wokół tego niepozornego warzywa narosło wiele mitów i często obarcza się go winą za tycie. Jaka jest prawda? Ziemniak kcal – odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy zarówno od sposobu jego przygotowania, jak też odmiany. I zgodnie z tym:

  • surowy, młody ziemniak zawiera średnio 75 kcal na 100 gram
  • ugotowany w mundurkach, młody ziemniak ma ok. 66 kcal na 100 g
  • ugotowany, „stary” ziemniak, to już 72 kcal na 100 g
  • ziemniak pieczony – 93 kcal na 100 g
  • ziemniak smażony w oleju – 114 kcal na 100 g.

Dla porównania, ryż brązowy w 100 gramach zawiera 322 kcal, zaś kasza gryczana 336. Jak się okazuje, ziemniak nie jest więc wcale tuczącym dodatkiem, skąd więc mit o jego kaloryczności?

Kaloryczność ziemniaka a diety odchudzające

Jak można zauważyć na powyższej rozpisce, ziemniaki posiadają stosunkowo niewielką wartość energetyczną. Trzeba jednak zauważyć, że rzadko kiedy zjadamy je w wersji sauté. Najczęściej towarzyszą im sosy mięsne, z dodatkiem tłuszczu i zagęszczane mąką. Popularne jest także dodawanie do ziemniaków tzw. okrasy – podsmażonego boczku z cebulką. Jak można się domyślić, takie przygotowanie tego warzywa sprawia, że jego kaloryczność znacznie wzrasta i wówczas szybko odbije się na naszej sylwetce. Podobnie jest z potrawami przyrządzanymi na bazie ziemniaków – placki ziemniaczane są smażone na głębokim tłuszczu, tak samo jak choćby frytki. W sałatce jarzynowej z kolei znajduje się tuczący majonez. Jeśli więc jesteś na diecie odchudzającej, jedzenie ziemniaków jest jak najbardziej wskazane. Należy tylko pamiętać o tym, że najlepiej jest je spożywać gotowane lub pieczone, bez żadnych dodatków. Ważną informacją, dla osób zmagających się z cukrzycą jest nie tylko ile ziemniaki mają kcal, ale również ich indeks glikemiczny. I niestety nie mamy tu dobrej wiadomości – wynosi on 95, jest więc zaliczany do najwyższej kategorii. Chorując na cukrzycę lub posiadając problem z trawieniem cukru, najlepiej jest zjadać ziemniaki (w jakiejkolwiek formie) sporadycznie.

Składniki odżywcze – czy warto jeść ziemniaki?

Jeśli już wiemy jak wygląda kwestia ile ziemniak ma kcal, przejdźmy do tego czy w ogóle warto włączyć go do swojej diety. I tutaj rozprawiamy się z kolejnym mitem – ziemniaki wcale nie są bezwartościowe pod względem odżywczym, jak można często usłyszeć. Okazuje się, że jest to warzywo zawierające wiele witamin i minerałów. Najważniejsze z nich, to m.in.:

  • potas i magnez – obniżają ciśnienie
  • wapń, fosfor – zdrowe kości i zęby, profilaktyka osteoporozy
  • żelazo – wzmacnia organizm, niezbędny dla dobrej kondycji
  • witamina C – wsparcie układu odpornościowego.

Poza tym ziemniaki zawierają dużą ilość błonnika oraz działają zasadotwórczo na organizm. Nie obawiaj się ich zatem podczas odchudzania, zwróć tylko uwagę na odpowiednią kompozycję dania, unikaj tłustych dodatków i jedz ziemniaki na zdrowie!

Artykuł został przygotowany przy współpracy z serwisiem Happy Holic – Jak być szczęśliwym?!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.